top of page

Kuinka luoda onnistunut TikTok-markkinointistrategia?

Onko sinulla ajatuksena hyödyntää TikTokkia yrityksellesi? Et ole ainoa.

Lue kuinka pystyt puristamaan kaiken mehun irti TikTokista.


TikTokin voimaa ei kannata aliarvoida. TikTok on Suomen käytetyin sovellus, jossa trendikkäät yritykset pyrkivät olemaan esillä luoden lisämyyntiä ja näkyvyyttä brändilleen.


Tämä herättää kysymyksen. Kuinka voit luoda yritykselle onnistuneen TikTok-markkinointistrategian?

TikTok-markkinointi

Jokaisessa viraalissa TikTok-videossa on aina samat elementit. 1-3 sekunnilla tulee koukku (hook), jolla saa sidottua katsojan hetkeksi pidempään videolle. Seuraavaksi alkaa vaikein osuus, kuinka saada pidettyä katsoja videollasi loppuun saakka? Joka toisella sekunnilla täytyy tapahtua jotain. Se voi olla maisemanvaihto, äänenvaihto, teksitys tai jotain muuta vastaavaa.


Onnistunut TikTok-video ei ole tarpeeksi. Sinulla täytyy olla takana toimiva markkinointistrategia, jotta tulokset ovat pitkäkestoisia.



Sisällysluettelo:



 

#1: Mitä on TikTok-markkinointi?


TikTok-markkinointi tarkoittaa toimenpidettä, jossa hyödynnetään TikTokkia tuotteen, palvelun tai brändin mainostamiseen. Markkinoinnille on monta eri strategiaa, kuten vaikuttaja-markkinointi, TikTok-mainostus tai luomalla orgaanista viraaliksi menevää sisältöä.


TikTok-markkinoinnilla yrityksesi hyötyy seuraavilla tavoilla:

  • Bränditunnettavuuden kasvaminen

  • Yhteisön kasvaminen yrityksesi ympärille

  • Palvelun tai tuotteen lisämyynti

  • Palautteen saanti asiakkailta ja kohderyhmältä

  • Tuotteen tai palvelun mainostus suoraan kohderyhmällesi

Yritykset hyödyntävät TikTok-markkinointia seuraavilla tavoilla.


TikTok-vaikuttajamarkkinointi TikTok-vaikuttajat ovat suuri tekijä sovelluksen ekosysteemissä.

Suuret suomalaiset tähdet, kuten: Nino, Kliffa, Arttu luovat suuren vaikutuksen, kuinka kuluttajat näkevät brändisi. Heille on kasvanut monen vuoden aikana uniikki yhteisö,

jota hyödyntämällä yrityksesi pystyy kasvattamaan myyntiä ja keräämään lisänäkyvyyttä.


TikTok-vaikuttajamarkkinointi
TikTok-vaikuttajamarkkinointi (Nino,Kliffa,Arttu)

Luomalla omia TikTokkeja

Tämän vaihtoehdon avulla saat eniten vapautta toteuttaa mitä tahansa alustalle. Taivas on rajana. Pystyt postaamaan videoita tuotteistasi, seurata eri tanssitrendejä tai toteuttaa päivittäistä video blogia TikTokkiin. Suosittelemme vahvasti seuraamaan "For you page" -osiota, jotta olet tietoinen ajankohtaisista trendeistä. Seuraamalla trendejä TikTokin algoritmi suosittelee vahvasti sisältöä uusille katsojille.


TikTok-mainonta

Jos olet valmis sijoittamaan rahaa TikTok-mainontaan, niin olet saapunut oikeaan paikkaan. TikTok on loistava tapa löytää rahoille vastinetta. Yrityksen on tärkeintä muistaa tärkein aspekti TikTok-mainonnassa; älä tee mainoksia, vaan tee TikTokkeja. Älä siis hyödynnä muita normaaleja Facebook/YouTube-mainoksia TikTokkiin, sillä TikTokin algoritmi ei tule puskemaan videoitasi orgaanisesti eteenpäin.


Kun olet tehnyt videon, joka on mainonnan arvoinen, niin pystyt kohdentamaan mainosta seuraavilla tavoilla:

  • Demografiset kohdennukset (Sukupuoli, ikä)

  • Alue

  • Käyttäytyminen alustalla

  • Kiinnostuksen kohteet


TikTok-mainonta


#2: Kuinka pystyt luomaan TikTok-yrityskäyttäjän?


Alta löydät ohjeet TikTok-yrityskäyttäjän luomiseen:

  1. Mene profiili-osioon.

  2. Avaa asetukset ja yksityisyys-osio oikealta ylhäältä.

  3. Paina hallitse käyttäjää.

  4. Käyttäjän hallitsemisen alta, valitse vaihda yritystili-käyttäjään.

  5. Valitse kategoria, joka sopii parhaiten yrityksellesi. TikTok tarjoaa erilaisia kategorioita mm: Urheilu, Kauneus, Taide ja Blogaus.

  6. Avaamalla yritystilin, saat lisättyä yrityksen nettisivut ja sähköpostin profiiliin, jonka jälkeen olet valmis aloittamaan TikTokin valloituksen videoillasi.


#3: Kuinka luot TikTok-markkinointistrategian?


Ole ajantasalla

Et voi lähestyä TikTok-markkinointia samalla strategialla, kuin Instagram tai Facebook-markkinointia. TikTokin tekee uniikiksi sen eri ominaisuudet, trendit ja varsinkin käyttäjäkäyttäytyminen.


Käytä aikaa TikTokin selaamisen. Tällä tarkoitan, että käytä todella paljon aikaa sen selaamisen, jotta ymmärrät kuinka se toimii. Löydä eri toimintoja, joita pystyt hyödyntämään. Esimerkiksi: Duettaaminen, Filtterit, Efektit ja Äänet. Pidä silmällä TikTokin omia haasteita, jotka aina vaativat tietyn biisin, tanssiliikkeen tai haasteen.


Pyri ymmärtämään kuinka TikTokin algoritmi toimii, jotta videosi voivat päätyä viraaliksi.


Määrittele oma kohderyhmäsi

Kenet toivot tavoittavasi TikTokista? Ennen kuin aloitat sisällöntuottamisen, niin tunnista kuka olisi kiinnostunut brändistäsi ja opiskele TikTokin demografiaa.


TikTok on todella suosittu nuorten kesken, mutta tämä ei tarkoita sitä, että vanhempi ikäpolvi ei käyttäisi sovellusta. Selvitä minkälaisesta sisällöstä kohderyhmäsi tykkää ja lähde toteuttamaan samankaltaista. Perinteinen "brainstormaaminen" yhdessä tiimin kanssa on loistava tapa luoda sisältöä.


Onko kilpailijasi TikTokissa?

TikTokin avulla voit saada tärkeän kilpailuedun, mikäli kilpailijasi ei ole vielä ehtinyt alustalle tai he eivät ole käyttäneet tarpeeksi aikaa ja/tai resursseja TikTok-algoritmin opiskeluun. Markkinointistrategiaa varten ei ole niin väliä, mikäli he ovat alustalla tai eivät ole. Löydä itsellesi viisi samanlaista yritystä, jotka tuottavat sisältöä TikTokkiin. Opiskele, kuinka he tuottavat sisältöä ja ota siitä inspiraatiota ja toteuta sisältöä, joista tulee esiin yrityksesi brändi. Jos budjettisi on kestävä, suosittelemme vahvasti etsimään sopivat TikTok-vaikuttajat videoillesi, joilta löytyy lojaali seuraajakunta.


Seuraa analytiikkaa

Pystyt seuraamaan analytiikkaa seuraavalla tavalla:

  1. Siirry profiili-osioon ja paina kolmea pistettä oikealla ylhäällä.

  2. Paina Sisällöntuotannon työkalut ja sen jälkeen analytiikka.

  3. Tutki ja löydä tärkeimmät datapisteet.


Julkaise TikTok-videoita säännöllisesti

Luo sisältökalenteri, jota seuraat kuin hai laivaa. Tämä on suuri tekijä onnistuneeseen markkinointiin. Jätä tilaa/aikaa mahdollisuudelle luoda tuleville trendeille sisältöä, jotta pystyt reagoida mahdollisimman nopeasti niihin.


Seuraa kehitystä

Analytiikan avulla saat selville, kuinka videosi on pärjännyt. Kerää tiedot ylös ja tarkista vähintään kerran kuukaudessa, miten olette pärjänneet. Mikäli huomaat, että tuloksenne eivät ole siellä missä ne kuuluisi olla, niin varaa ilmainen TikTok-konsultointi meiltä. Edeltävässä artikkelissa kirjoitin, miltä onnistuneen kampanjan statistiikka kuuluisi näyttää.




Iloista viikkoa! -SS

bottom of page