top of page
Writer's pictureSeveri Saari, CEO

Sosiaalisen median trendit 2023 (Lyhyt kiteytys)


Paljon on ehtinyt tapahtua kuluneen vuoden aikana. Eri some-alustat taistelevat entistä enemmän keskenään ja kopioivat toistensa innovaatiota. Tässä artikkelissa annetaan osviittaa, siitä mitä tulevan vuoden trendit sisältävät eri alustoilla.

Sosiaalisen median trendit 2023

Tiivistelmä



 

Facebook trendit 2023


Avatarit Meta toi julkiseen tietoon vuonna 2022, että he sijoittavat yrityksen tulevaisuuden Metaversen ympärille. Metaversen yksi pääpiirteistä on avatarit sekä digitaaliset vaatetukset. Metaversen tuominen kuluttajien tietoisuuteen on pitkä prosessi, jota tuskin näemme kukoistamassa vielä vuonna 2023. Avatarit käyttäjillä tulevat silti yleistymään Metan alustoilla tulevana vuonna. Meta on ehtinyt solmia jo strategisia kumppanuuksia myydäkseen digitaalisia vaatteita yhdessä Balenciagan sekä Pradan kanssa.


Facebook trendit 2023

Yhteyden luominen brändin ja kuluttajan välillä Meta pyrkii auttamaan brändejä luomaan paremman yhteyden kuluttajiin. Tämä onnistuu keskittämällä uusia ominaisuuksia DM-puolelle. Click-To-Message -mainokset ovat tehneet komeaa kasvua Whatsappissa sekä Messengerissä. Tulevan vuoden aikana Meta tulee julkaisemaan uusia DM-ominaisuuksia sekä mainosvaihtoehtoja, joilla brändit pystyvät sitouttamaan asiakkaita ympärilleen.


DM-ominaisuudet on suht tuore tapa kommunikoida kuluttajalle, joten vasta ensivuoden puolella pystyy selkeästi näkemään sen tehokkuuden. Se on silti kiistämättä tällä hetkellä yksi suoremmista tavoista kommunikoida kuluttajalle.


Instagram trendit 2023

Avatarien ja digitaalisten vaatteiden lisäksi, mitä muuta on luvassa? Uusia sisältömuotoja Voimme odottaa, että alustalle on pian mahdollista julkaista AR & 3D -postauksia. Tämä mahdollistaa luovempien sisältökokonaisuuksien luomisen.



Instagram trendit 2023

Investointi live-lähetyksiin


Instagram aikoo myös mahdollistaa käyttäjilleen ostosten teon live-lähetysten avulla. Live-lähetykset toimivat samalla tavalla, kuin TikTokissa. Käyttäjä pystyy muutamalla klikkauksella ostaa tuotteen live-lähetyksestä. Kyseinen ominaisuus on vahvasti esillä kilpailijoiden alustoilla.



Snapchat trendit 2023


Snapchat on tunnetusti Z-sukupolven valloittama alusta. Haaste, jota Snapchat pyrkii ratkaisemaan tulevalla vuodella on vanhemman yleisön houkutteleminen alustalleen.


AR + Avatar

Snapchat on tuomassa kuluttajille AR-laseja, joilla pystyy näkemään yritysten sekä kuluttajien luomia grafiikoita. Lasien avulla pystyt näkemään esimerkiksi käyttäjien avatareja sekä avatareille ostettuja digitaalisia vaatteita. Snapchat on luonut vahvoja vaatetusalan kumppanuuksia ympärilleen, joiden avulla pystyvät tarjoamaan käyttäjilleen mahdollisuuden personoida ja muokata heidän käyttäjää erilaisilla futuristisilla vaatteilla.




YouTube trendit 2023

YouTube Shorts Youtube on menettänyt merkittävän osan sisällöntuottajista TikTokille. Tästä syystä, Youtube aloitti vuonna 2022 puskemaan sisällöntuottajien tietoisuuteen heidän YouTube Shorts-alustaa, johon pystyy samanlailla julkaisemaan lyhytvideoita. Kilpailuasetelmassa fiksulla sisällöntuottajalla/yrityksellä on etulyöntiasema. Youtube puskee lyhytvideoita suuremmalle massalle tahalteen, jotta heidän alustasta tulisi mielenkiintoisempi sisällöntuottajalle. Tästä syystä, videoiden julkaiseminen, niin TikTokkiin, kuin YouTube Shorts:iin voi lähes tuplata näkyvyyden. Tulevalle vuodelle YouTube on ottanut kilpailuedukseen maksaa sisällöntuottajille enemmän mainoksista, kuin TikTok.




TikTok trendit 2023


Tuotteiden ostaminen liveissä

Mahdollisesti Eurooppaan tuleva ominaisuus, joka on ollut käytössä jo pitkään käytössä Kiinassa. Ominaisuus on yksi suurimmista tulonlähteistä Byte Dancelle, joten olisi no-brainer julkaista sama ominaisuus Euroopassa. Miten ominaisuus toimii? Vaikuttaja tai sisällöntuottaja pystyy myymään tuotteita live-lähetyksessä. Vaikuttaja mainostaa live-lähetyksessä painiketta, josta katsoja pääsee suoraan ländärille tutustumaan tuotteeseen & toteuttamaan ostoksen.


TLDR;

  • Avatareja sekä digitaalisia vaatteita tullaan puskemaan vahvasti Metan alustoilla.

  • Shoppailu live-lähetyksissä (TikTok, Meta) tulee toimimaan uutena myyntikanavana B2C-yrityksille

  • Pystyt hyödyntämään TikTokin ja YouTuben valtataistelua toteuttamalla sisältöä molemmille alustoille

  • Snapchat pyrkii tuomaan avatarit sekä digitaaliset vaatteet kuluttajien suosioon

bottom of page