top of page
Writer's pictureAaron Vihersola, CMO

TikTokin suosio ja markkinointi Suomessa

TikTok on yksi nopeimmin kasvavista sosiaalisista sovelluksista, ja sen käyttäjämäärä on ennustettu kasvavan 1,8 miljardiin vuoden 2023 loppuun mennessä. TikTokin nopeasti kasvava suosio on houkutellut yrityksiä hyödyntämään alustaa markkinointi- ja mainostarkoituksiin.


TikTokin suosio ja markkinointi Suomessa

TikTokin suosio

TikTokin suosio on kasvanut huimasti viime vuosina, ja sovelluksella on yli miljardi aktiivista käyttäjää ympäri maailmaa. TikTok on kuudes suosituin sosiaalisen median alusta (jättäen kiinalaisen Douyin-version yli 700 miljoonalla käyttäjällä), ohittaen LinkedInin, Twitterin, Pinterestin ja Snapchatin. Sovellus on saavuttanut saman aktiivisten käyttäjien määrän alle kolmessa vuodessa, kun Instagramilla kesti kuusi vuotta ja Facebookilla neljä vuotta.


TikTok on kasvattanut suosiotaan erityisesti nuorten käyttäjien keskuudessa. Sovelluksen nopeatempoisuus pitää käyttäjät sitoutuneina pitkiä aikoja, ja käyttäjät käyttävät sovellusta keskimäärin 1,5 tuntia päivässä. TikTokin käyttäjät ovat myös alttiita ostoksille, sillä 37 prosenttia käyttäjistä löysi jotain sovelluksessa ja osti sen välittömästi.


TikTokin käyttäjät

TikTok on erityisen suosittu nuorten keskuudessa, sillä 39 prosenttia käyttäjistä on 18-24-vuotiaita. Sovellus houkuttelee etenkin nuoria käyttäjiä, jotka ovat diginatiiveja ja tuntevat sosiaalisen median alustat kuin omat taskunsa. TikTokin käyttäjät ovat oppineet hyödyntämään alustan algoritmeja ja luomaan sisältöä, joka pysyy käyttäjien edessä pitkään.

Vaikka TikTok on suunnattu erityisesti nuorille käyttäjille, se onnistuu pitämään käyttäjäkuntansa myös vanhetessaan. Sovellus on saatavilla yli 150 maassa, ja sen käyttöaste on korkeimmillaan Aasiassa, jossa yli kolmannes 16-64-vuotiaista käyttää TikTokia.


TikTok-markkinointi

TikTokin suosio on houkutellut markkinoijia hyödyntämään alustaa markkinointi- ja mainostarkoituksiin. TikTokin kohderyhmä koostuu pääasiassa nuorista käyttäjistä, joten jos yrityksesi kohderyhmä on iäkkäämpi, TikTok ei välttämättä ole oikea markkinointikanava. TikTokin kautta on kuitenkin mahdollista luoda lyhyitä, helppoja videoita, jakaa hyödyllisiä elämäntaitoja, vinkkejä, ohjeita ja paljon muuta.


Monet yritykset ovat käyttäneet TikTokkia luodakseen sisältöä, joka herättää huomiota ja houkuttelee käyttäjiä tutustumaan yrityksen tuotteisiin ja palveluihin. TikTokin kautta on myös mahdollista tehdä yhteistyötä vaikuttajien kanssa. TikTokissa on nähty sekä maksettua että vaikuttajamarkkinointia mm. Nike, Skittles, Fenty Beauty, Pepsi, Calvin Klein, Sony, ja FIFA -brändien toimesta.


TikTok-markkinoinnin tulevaisuus Suomessa

TikTok-markkinointi tulee jatkossa kasvamaan myös Suomessa, sillä TikTokin käyttäjämäärät kasvavat kovaa vauhtia. VSCY on erikoistunut TikTok-markkinointiin ja auttaa yrityksiä kasvattamaan näkyvyyttään sosiaalisessa mediassa. TikTok-markkinointi on erinomainen tapa tavoittaa nuoria käyttäjiä ja luoda yritykselle positiivista mielikuvaa.

bottom of page