Kirjoittanut

Aaron Vihersola
Co-founder, VSCY
Aaron Vihersola on markkinoinnin rautainen ammattilainen, jolla on yli 10 vuoden kokemus digitaalisesta markkinoinnista ja koko markkinoinnin funnelin kehittämisestä. Hän on erikoistunut dataohjattuun, myyntiä tuottavaan digimarkkinointiin, jossa strategia, sisällöt, maksettu mainonta, automaatiot ja konversio-optimointi pelaavat yhteen. Aaron on auttanut kymmeniä yrityksiä kasvattamaan liikevaihtoaan rakentamalla selkeät ostopolut somesta ja hakukoneista aina liidiin, kauppaan ja asiakkuuden pitkäaikaiseen kehittämiseen asti.
Kun aloitin markkinoinnin parissa, mainos tarkoitti monelle yhtä asiaa. Yhtä kuvaa, johon laitetaan logo, iskulause ja ehkä tarjous. Nykyisessä mediaympäristössä tämä ei enää riitä. Mainos on kokonainen kokemus, joka ulottuu somesta verkkosivuille ja aina myyntitapahtumaan asti.
Kirjoitan tätä VSCY:n näkökulmasta, mutta ennen kaikkea omasta kokemuksestani kymmenien eri toimialojen yritysten kanssa. Yksi asia on toistunut joka kerta. Kun mainos nähdään irrallisena yksittäisenä kuvana eikä osana kokonaisuutta, tulokset jäävät heikoiksi.
Mainos on osa asiakaspolkua
Hyvä mainos ei elä tyhjiössä. Se on yksi vaihe asiakkaan matkalla kohti ostopäätöstä. Kun suunnittelemme mainontaa VSCY:llä, mietimme aina kolme asiaa.
Mitä ihminen ajattelee ennen kuin näkee mainoksen.
Mitä ihminen kokee mainosta katsoessaan.
Mihin ihminen päätyy sen jälkeen, kun mainos on tehnyt työnsä.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että hyvä mainos ohjaa aina johonkin selkeään jatkoon. Se voi olla laskeutumissivu, ajanvaraus, verkkokaupan tuotesivu tai vaikkapa liidilomake. Jos jatkoa ei ole mietitty, mainonnasta tulee helposti pelkkää näkyvyyttä, joka ei muutu rahaksi.
Kohderyhmälle puhuminen, ei kaikille huutaminen
Liian moni mainos on tehty ajatuksella että tämä sopii kaikille. Lopputuloksena se ei oikeasti puhuttele ketään.
Kun rakennan mainosta, haluan aina pystyä vastaamaan selkeästi kysymykseen. Kenelle tämä on. Jos vastaus on epämääräinen, myös mainoksen viesti on epämääräinen.
Hyvä mainos puhuu yhdelle määritellylle kohderyhmälle. Silloin sävy, lupaus ja visuaalinen ilme voidaan räätälöidä tarkasti. Esimerkiksi.
Yrittäjä joka haluaa lisää yhteydenottoja.
Verkkokauppa joka haluaa nostaa keskikauppaa.
B2B-yritys joka haluaa parempia liidejä myyjilleen.
Mitä tarkemmin kohderyhmä on määritelty, sitä helpompaa on kirjoittaa teksti ja valita kuvamaailma joka tuntuu oikealta juuri heille.
Mainos jatkuu aina tekstissä ja laskeutumissivulla
Moni ajattelee edelleen että mainos on se kuva, jonka ihmiset näkevät TikTokissa, Instagramissa tai YouTubessa. Todellisuudessa varsinainen työ tehdään usein tekstissä ja sillä sivulla, jonne mainos ohjaa.
Mainoksen tehtävä on herättää huomio ja saada ihminen klikkaamaan tai katsomaan lisää.
Tekstin tehtävä on avata lupaus ja kertoa, miksi tarjottu ratkaisu on relevantti juuri nyt.
Laskeutumissivun tehtävä on poistaa viimeisetkin epäilykset ja ohjata toimintaan.
Jos yksikin näistä pettää, mainos ei tuota parasta mahdollista tulosta. Sen takia puhun paljon kokonaisuuksista, en yksittäisistä bannereista.
Tunne ja logiikka samassa paketissa
Parhaiten toimivat mainokset herättävät tunteen, mutta kestävät myös loogisen tarkastelun.
Tunne saa ihmisen pysähtymään ja kiinnostumaan.
Logiikka, faktat ja konkretia vakuuttavat, että päätöksessä on järkeä.
Mainos ei siis saa olla pelkkää viihdettä, mutta sen ei myöskään tarvitse olla kuiva tekninen lista ominaisuuksia. Paras yhdistelmä syntyy silloin, kun tarina, lupaus ja konkreettinen hyöty kulkevat käsi kädessä.
Mainos ilman mittaamista on mielipide
Yksi yleisimmistä sudenkuopista on se, että mainoksia arvioidaan tykkäysten, fiiliksen tai visuaalisen maun perusteella. Totuus on yksinkertainen. Mainos on hyvä silloin, kun se auttaa yritystä pääsemään tavoitteisiinsa.
Siksi rakennamme VSCY:llä mainontaa aina mittareiden kautta. Tyypillisiä tavoitteita ovat esimerkiksi.
Uudet liidit ja yhteydenotot.
Ajavaraukset.
Verkkokaupan ostot.
Tietyn palvelun kysynnän kasvu.
Kun tavoite on selkeä, mainosta voidaan testata, kehittää ja skaalata. Tällöin mielipiteet väistyvät datan tieltä.
Yksi mainos, monta formaattia
Moderni mainos harvoin elää vain yhdessä koossa tai yhdessä kanavassa. Yhden ytimen päälle voidaan rakentaa useita versioita.
Lyhyt, nopeatempoinen video TikTokiin.
Pidempi, tarinallinen versio YouTubeen.
Kuva ja teksti LinkedIniin.
Mukautettu versio verkkosivulle tai uutiskirjeeseen.
Sama perusidea, sama lupaus ja sama brändi, mutta eri muotoon pakattuna. Tämä on yksi tehokkaimmista tavoista saada enemmän ulos jokaisesta ideasta ja jokaisesta kuvauspäivästä.
Miten rakennamme mainoksen VSCY:llä
Käytännössä prosessi etenee usein näin.
Ensin kirkastamme tavoitteen ja kohderyhmän yhdessä asiakkaan kanssa.
Sen jälkeen rakennamme selkeän viestin ja tarjouksen, jolle mainonta voi nojata.
Tämän pohjalta suunnittelemme idean, käsikirjoituksen ja visuaalisen linjan.
Lopuksi varmistamme, että laskeutumissivu, lomake tai verkkokaupan polku tukee mainoksen lupausta.
Vasta kun koko ketju on kunnossa, aloitamme mainonnan. Tämän takia puhun siitä, että mainos ei ole enää vain yksi kuva ja logo. Se on suunniteltu osa myyntikonetta.
Jos sinusta tuntuu, että teillä on tähän asti tehty mainoksia enemmän näkyvyys mielessä kuin myynti mielessä, se ei ole harvinaista. Se on kuitenkin yksi helpoimmista asioista korjata.
